Click to listen highlighted text!

FRYDERYK CHOPIN - HOMO ARTIFEX, czyli koncert - spektakl o wolności i byciu sobą.

  • Home
  • FRYDERYK CHOPIN – HOMO ARTIFEX, czyli koncert – spektakl o wolności i byciu sobą.
09 sie

Muzeum Nadwiślańskie zaprasza w niedzielę 15 sierpnia o godz. 17:00  na taras Dworu z Moniak na FRYDERYK CHOPIN – HOMO ARTIFEX, czyli koncert – spektakl o wolności i byciu sobą.

Wstęp na koncert jest wolny, na zwiedzanie ekspozycji obowiązuje bilet wstępu do Muzeum.

 

FRYDERYK CHOPIN – HOMO ARTIFEX

czyli koncert-spektakl o wolności i byciu sobą

 

czasem drogo kosztuje ta odrobina życia i wolności”

J. W. Goethe

 

 

 

Katarzyna Thomas – sopran

Piotr Szafraniec – pianista

Dariusz Jakubowski – aktor/ scenariusz/

reżyseria

Dwie miniatury teatralne Mariana Hemara „Umowa” i “Kosmopolita” oraz fragmenty “Fausta”  J.W. Goethego „Dedykacja” i „Prolog”.

Muzyka: Fryderyk Chopin

 

Myślą przewodnią koncertu jest zdanie J.W. Goethego: „czasem drogo kosztuje ta odrobina życia i wolności”.

Ten „wielofunkcyjny” projekt, który jest jednocześnie koncertem, spektaklem i spotkaniem z publicznością z elementami wykładu performatywnego, łącząc w sobie gatunki i mieszając konwencje, z powodzeniem prezentowany jest zarówno w salach filharmonicznych, jak i na deskach teatralnych.

Między innymi: w Filharmoniach Podkarpackiej ,Świętokrzyskiej i Sudeckiej, na Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie ,w Ośrodkach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, na koncertach Towarzystwa im. F.Chopina , w Teatrze Studio w Warszawie, w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, w Muzeum Literatury w Warszawie, w Muzeum Gombrowicza .

Odwieczny problem bycia sobą…
„Dobrem powierzonym” zwykł określać talent Witold Lutosławski. Jak nim zawiadywać? Odwieczne dylematy, wybory, kompromisy człowieka, artysty. Jedynie kostium i forma się zmieniają. By talent pomnażać, by mógł służyć ludziom, winniśmy mądrze obracać tą ewangeliczną walutą. Czy masz wybór, czemu służysz? Czemu służy twój talent? Tobie, sztuce, narodowi, konwencji, komercji? Czy bardziej pozostać artystą, czy poświęcić się dla narodu?. Czy być patriotą, czy kosmopolitą? Czy to się wyklucza? Czy presja patriotyzmu nie bywa opresją? Czy poklask publiczności jest jedyną miarą? Co jest naszą powinnością? Odwieczny problem wierności swojemu talentowi…

Idealnym do tego materiałem okazały się fragmenty „Fausta” J.W.Goetnego i dwie jednoaktówki M. Hemara „Kosmopolita” i „Umowa” napisane w latach 60-tych dla Radia Wolna Europa, przedstawiające hipotetyczne obrazy z życia Fryderyka Chopina.

A w warstwie muzycznej :

Preludium e-moll op.28 nr 4
Hulanka /sł.S.Witwicki/
Śliczny chłopiec /sł.B.Zaleski/
Scherzo b-moll op.31/Sonata b-moll cz.1
Etiuda c-moll op.10 nr 12
Preludium E-dur op.28 nr 9
Mazurek a-moll op.68 nr 2
Mazurek F-dur op.68 nr 3
Chopin/Viardot:La jeune fille /sł.L.Pomey/
Preludium Des-dur op.28 nr 15

Preludium g-moll op.28 nr 22
Melodia /sł.Z.Krasiński/
Etiuda c-moll op.25 nr 12

 

Recenzja.Festiwal Art of Narol 2020

Dzień trzeci. Słowo i muzyka.
12 września, w sobotni wieczór, odbyło się metafizyczne spotkanie z Fryderykiem Chopinem, a zabrali nas w tą niezwykłą podróż: Katarzyna Thomas, Dariusz Jakubowski i Piotr Szafraniec. Myślą przewodnią koncertu było zdanie J.W. Goethego: „Czasem drogo kosztuje ta odrobina życia i wolności”. Ten wielofunkcyjny projekt, który był „jednocześnie koncertem, spektaklem i spotkaniem z publicznością z elementami wykładu performatywnego, łączył w sobie gatunki i mieszał konwencje.” Artyści zaprezentowali twórczość Fryderyka Chopina oraz wprawili w zadumę nad wiecznie żywymi problemami: homo artifex, czyli człowiek- artysta, twórca, jak zawiaduje swoim talentem? Komu lub czemu służy- sobie czy ojczyźnie? Fryderyk Chopin, to patriota, czy kosmopolita? Czy jedno wyklucza drugie? Z takimi i innymi pytaniami zderzył nas Dariusz Jakubowski, tworząc wielowymiarową oraz dynamiczną postać prezentując jednocześnie warsztat aktorski rzadko już dziś spotykany na ekranach telewizorów czy kin. Równolegle Piotr Szafraniec i Katarzyna Thomas prowadzili nas w mistrzowski sposób warstwą muzyczną naszego wielkiego romantyka, to było właśnie sacrum i profanum w jednym- muzyka wywodząca się z twórczości ludowej (profanum), ale skomponowana i obdarzona nadprzyrodzonością (sacrum).

 

 

 

Dariusz Jakubowski

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie(1984). Wiceprezes Zarządu Związku Artystów Scen Polskich (2006-2014).

Szerokiej publiczności znany z licznych ról w serialach i filmie. Trzydzieści lat związany z Centrum Sztuki Studio w Warszawie gdzie jako student IV roku zagrał w przedstawieniu „Affabulazione” Passoliniego, w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalnym debiutem artysty jest „Przedstawienie pożegnalne” Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu „Ateny stolicą kulturalną Europy”(1985).

Odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. W Teatrze Studio współpracował m.in.z reżyserami: Jerzym Grzegorzewskim, Mariuszem Trelińskim, Guido de Moor, Peterem Schweitzerem, Jerzym Kaliną, Leszkiem Mądzikiem, Maciejem Wojtyszko, Agnieszką Lipiec-Wróblewską, Zbigniewem Brzozą, Magdaleną Łazarkiewicz, Agatą Duda-Gracz, Stasysem Eidrigeviciusem, Grzegorzem Bralem.

Owocem zainteresowań i współpracy z teatrem niezależnym jest m.in. występ w roli Dionizosa w „Bachantkach”Eurypidesa na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu M.Czechowa w Forest Row w Anglii. Współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych(np.na zaproszenie Kawalerów Błotnych brał. udział w spektaklu muzycznym „Kawalerowie w raju” w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne).Współpraca z raperem Pezet.

Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Lech Majewski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki.

Zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w „Pocałunku wieszczki” Strawińskiego, w „Historii Babara”  Poulenca i „Najbardziej niewiarygodnej historii” Wernera. Realizował także partię narratora w „Impresji na początek drogi” Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej partię narratora w „Piotrusiu i wilku” Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium ”Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” J.Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w „Historii żołnierza ”Strawińskiego.

Zapraszany do udziału w uroczystych koncertach TVP,np.”Moją Ojczyzną jest Polska podziemna”, ”Wolność we krwi” czy Koncert wigilijny z udziałem pary prezydenckiej.

Jest twórcą spektakli łączących muzykę i słowo, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze Osterwy w Gorzowie Wlkp., Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Muzeum Literatury w Warszawie.

Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy muzyczno-literackie.

Prowadzi warsztaty aktorskie. W Szkole Wajdy brał udział w warsztacie „Współpraca scenarzysty z reżyserem i aktorem”.

Współpracuje z Mazowieckim Teatrem Muzycznym.

Wraz ze śpiewaczką Katarzyną Thomas jest twórcą Artystycznych Salonów.

Ekspert Komisji ds.opiniowania wniosków o przyznanie stypendiów twórczych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wielokrotny juror nagrody warszawskiego środowiska teatralnego Feliksy Warszawskie.

Trzykrotny zwycięzca Wielkiego Testu TVP.

 

KATARZYNA THOMAS – sopran

Absolwentka Royal Academy of Music w Londynie i Akademii Muzycznej w Warszawie.

Jej zainteresowania i technika wokalna pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru od późnego renesansu, aż po współczesność. Występowała zatem zarówno na festiwalach poświęconych muzyce współczesnej, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalach: Warszawskie Spotkania Muzyczne i Portrety Kompozytorów, jak i na Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, czy wielokrotnie na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Dokonywała nagrań i koncertowała z Zespołem Muzyki Dawnej LEGE ARTIS, którego była współzałożycielką.

Koncertowała w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii. Zainteresowanie zaś teatrem zaowocowało występem w realizacji Bachantek Eurypidesa na londyńskiej scenie Sauthwark Playhouse i na Festiwalu Michaiła Czechowa w Forest Row(Sussex).

Brała udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych ( choćby ”Ze śpiewów domowych” na głos i fortepian Jarosława Siwińskiego) transmitowanych przez II program Polskiego Radia, tam również można było usłyszeć jej interpretacje renesansowej pieśni angielskiej Johna Dowlanda. Brała udział w muzykologicznej rekonstrukcji Kyrie e Gloria alla Pastorale Giovanni Riccieriego pod dyr. prof.Giorgio Piombiniego na Festiwalu Muzycznym w Bolonii. Na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej wykonała w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie polską prapremierę poematu Sylwii Plath”Lady Lazarus”Daryla Runswicka.

Występowała w filharmoniach : Narodowej w Warszawie, Poznańskiej, Świętokrzyskiej Podkarpackiej, Lubelskiej, Sudeckiej, w Filharmonii w Bolonii, w La Madeleine w Paryżu, w Chiesa Santo Spirito in Sassia w Rzymie, w Centrach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Teatrze Studio w Warszawie, w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim.

Wraz z aktorem(prywatnie mężem) Dariuszem Jakubowskim tworzy Salony artystyczno-literackie.

Bierze udział w projektach poetycko-muzycznych :”Fryderyk Chopin-Homo Artifex”,”Kobieta i mężczyzna, czyli powiedz mi, jak mnie kochasz”, ”Wokół Herberta, czyli potęga smaku albo sztuczny miód”, ”Williama Szekspira muzyczny bankiet”, ”Myśleć sercem-Papieskie inspiracje”.

Jest stryjeczną wnuczką Romualda Andrzeja Paszkowskiego herbu Zadora, lotnika RAF w formacjach 300 Dywizjonu Bombowego, uczestnika m.in. Bitwy o Anglię.

 

Piotr Szafraniec – urodził się w 1989 roku w Warszawie.

Jako dziewięciolatek zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonując z Orkiestrą Capella Cracoviensis koncert fortepianowy Z. Kowalewskiego .

Studia pianistyczne odbył w latach 2008 – 2013 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Jerzego Sterczyńskiego.

Uczestniczył w Kursach Mistrzowskich „Vienna International Pianists” w konserwatorium wiedeńskim i stażu pianistów w Portugalii na Maderze.

Koncertuje w Polsce i za granicą :Włochy, Francja, Portugalia, Czechy, Austria. Występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie , w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, a także m.in. w Europejskim Centrum Artystycznym w Sannikach, w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni, w Pałacu w Radziejowicach, w Teatrze Studio w Warszawie, w Teatrze Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim.

Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Krakowie, Warszawie ,Żaganiu, Gorzowie Wielkopolskim, Stalowej Woli. Jest finalistą XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a także laureatem konkursu poświęconego pamięci Marka Grechuty.

 

 

 

 

Logo

Muzeum Nadwiślańskie

Odkryj przeszłość dla przyszłości Naszą misją jest rozpoznać, ochronić i pokazać unikalne dziedzictwo kultury i sztuki, wpisane w przyrodę i historię Kazimierza Dolnego i jego okolic; przekonać, że ich różnorodność inspiruje twórczą postawę wobec rzeczywistości, pozwala znaleźć w niej przyjazne miejsce oraz zrozumieć własną tożsamość.


Kontakt

  • ul. Rynek 19 24-120 Kazimierz Dolny
  • tel. 81 881 02 88
  • sekretariat@mnkd.pl
  • SEZON ZIMOWY WINTER SEASON 1 października – 31 marca 1st October – 31st March środa – poniedziałek 09:00-16:00, czwartek – wtorek 09:00-15:00. SEZON LETNI SUMMER SEASON 1 kwietnia – 30 września 1st April – 30 st September - codziennie / everyday 10:00-17:00
Translate »
Skip to content Click to listen highlighted text!