Bogdan Markowski, “TORS”, 1999
granit
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym zakupiło rzeźbę Bogdana Markowskiego zatytułowaną “Tors”. Zakupu dokonano dzięki dofinansowaniu w ramach programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. “Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021”. Muzeum Nadwislańskie wzbogaciło tym samym swoją kolekcję o dzieło posiadające wysoką wartość artystyczną.
Autorem rzeźby jest BOGDAN MARKOWSKI, absolwent Wydziału Rzeźby PWSSP w Gdańsku. Członek Związku Rzeźbiarzy Polskich oraz Kazimierzskiej Konfraterni Sztuki. Laureat licznych nagród. Wśród wystaw indywidualnych można wyróżnić te, które zostały zorganizowane w: Galerii Rzeźby w Warszawie, Galerii Związku Rzeźbiarzy w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, Muzeum Narodowym w Lublinie. Artysta jest współtwórcą plenerów wdzydzkich. Wśród realizacji monumetalnych znalazły się rzeźby w: Zamościu, Zwierzyńcu, Burgas (Bułgaria), Debreczynie (Węgry), Inami (Japonia), Viller de Lac i La Bresse (Francja). Prace artysty znajdują się w zbiorach, m.in. Centrum Rzeźby Polskiej w Oroński, Muzeum Narodwym w Lublinie, Muzeum sztuki w Łodzi, Muzeum Miedzi w Legnicy. Abogdamn Markowski, którego pracownia znajduje się w pobliskim Witoszynie, posiada kilka realizacji w Kazimierzu: marmurowa płaskorzeźba przedstawiająca ks. Mateusza Serwińskiego (kazimierska fara), pies z brązu na rynku, wapienna płyta w formie macewy upamiętniająca stary kirkut (ul. Lubelska). Artysta brał udział przy renowacji attyki kamienicy Przybyłów, dla której zrealizował Madonnę, wedłu projektu autorskiego.
“TORS”
Rzeźba wykonana jest z granitu i przedstawia syntetycznie ujęty tors. Artysta nawiązuje do rzeźby klasycznej nadając jej rys współczesny. Pomija wszelkie szczegóły. Ostre cięcia przechodzą w miękką linię sugerującą talię. Połaczenie tych dwóch przeciwstawnych elementów wzmacniaja ekspresję wyrazu. Z jednej strony mamy skojarzenie z “okaleczoną” rzeźbą antyczną, której siła tkwi w utracie podobieństwa do konkretnej rzeczywistości, z drugiej kojarzy się z ideą człowieczeństwa, z jego mocą i kruchością jednocześnie. Artysta nadaje twardemu, niezniszczalnemu granitowi subtelność i delikatność. Duże znaczenie odgrywa materia, z której zrobiona jest rzeźba. Wykorzystując granit artysta nawiązuje do natury i jego naturalnej malarskiej struktury. Oprawia kamień tak, żeby wydobyć róznorodność jego struktury. Wieksza część rzeźby jest wyszlifownana, połyskliwa, inna chropowata. Tym samym znów artysta operuje kontrastem.
Rzeźba “Tors” znajduje się w przestrzeni publicznej, na dziedzińcu za Kamienicą Celejowską (oddział Muzeum Nadwiślańskiego), gdzie znajduje się wystawa stała prezentująca prace artystów tworzących kazimierską kolonię artystyczną. Rzeźba zatem wpisuje się w ideę miejsca. Stanie się elementem artystycznej tradycji, zintegrowanym z dziedzictwem prezentowanym w salach Kamienicy Celejowskiej.