Wernisaż wystawy
27 kwietnia (niedziela), godz. 13:00
Galeria Wystaw Czasowych
ul. Rynek 19, Kazimierz Dolny
Wystawa potrwa do 16 lipca 2025 r.
_____________________________________________________________________
Twórczość jako pytanie o obraz
Twórczość Tomasza Zawadzkiego to przede wszystkim pytanie o sztukę, a właściwie pytanie o obraz i jego wizualny przekaz. Na wystawie zostaną zaprezentowane prace artysty z różnego okresu jego twórczości, od lat 80. XX wieku do najnowszych. Tych z lat 80. i 90. XX wieku artysta nie tytułuje lub nadaje im daty dzienne. Czasami określa je kolorami. Następnie pojawiają się cykle: „Obrazy autonomiczne”, „Zapis porządkowania przestrzeni”, „Pomiar bezpośredni”.
Proces twórczy i malarski znak
Tomasz Zawadzki pisze, że „tworzy cykle prac będące swego rodzaju zapisem kolejnych etapów doświadczeń w procesie konstruowania malarskiego znaku”. W swojej twórczości porusza się pomiędzy kolorem a liczbą i linią, między kolorem a geometrią. Buduje różne formy malarskiej ekspresji. Od silnego gestu do pozornie wyciszonego minimalizmu, które oddziałują na równi. Ważne są pociągnięcia pędzlem, farba pokrywająca płótno lub odsłaniające je, przetarcia, faktura lub jej brak. Malarski znak tworzący autonomię obrazu staje się nośnikiem wewnętrznego sensu.
Widzenie jako poznanie
Tytuł wystawy wskazuje na widzenie, za którym kryje się akt poznania. Ten zaś należy do najważniejszych problemów dotyczących odbioru dzieł sztuki. To przede wszystkim odsłona znaczenia, uważność oka, zdolność widzenia. Odbywa się w dialogu z obrazem lub jak chciał Barnett Newman, w spotkaniu z nim. Ale ważne jest także widzenie malarza, które nie jest, jak pisze Maurice Merleau-Ponty „spojrzeniem: rzuconym na zewnątrz, wyłącznie „fizyczno-optycznym” stosunkiem ze światem”. Dla Gottfrieda Boehma zaś „widzenie kształtuje dostęp do rzeczywistości”. Do postawy Tomasza Zawadzkiego pasuje także inna myśl Merleau-Ponty: „malarz rodzi się wśród rzeczy niejako dzięki ześrodkowaniu i przyjściu do siebie widzialnych istotności, obraz zaś ostatecznie odnosi się do którejkolwiek z rzeczy empirycznych pod warunkiem, że nade wszystko jest „autofiguratywny”; daje widok czegoś, o ile daje zarazem widok niczego, o ile zdziera „skórę rzeczy”, ażeby pokazać, jak rzeczy stają się rzeczami, a świat światem”.
Porządek i chaos
Tomasz Zawadzki porusza się pomiędzy porządkiem a nieporządkiem. Porządkowanie wpisuje się w psychologię człowieka, jak chce Ernst Gombrich. Człowiek posiada naturalną potrzebę ładu i harmonii, świat zaś posiada od tego porządku odchylenia. Ład leży po stronie intencji człowieka, przymusu ciągłego doskonalenia i podążania w kierunku ideału. Świat jest bardzie asymetryczny, ale posiada jednocześnie domniemaną niesprzeczność. Te dwie przeciwstawne postawy tworzą mechanizm wszechświata. Tomasz Zawadzki ma świadomość tych mechanizmów. Nie konstruuje rzeczywistości idealnej, nie porządkuje jej na płótnie w myśl założeń wczesnej polskiej awangardy. Dokonuje jej pomiaru bezpośredniego. Niekiedy próbuje mocować się z logiką świata porządkując przestrzeń, innym razem ta przestrzeń posiada swoją autonomiczną siłę, własne wewnętrzne napięcia.
Poszukiwanie sensu
Tomasz Zawadzki chce, żeby widz uważnym okiem dotarł do głębszych warstw, do świata sensu. Pamiętając jednocześnie o równowadze jedności owego sensu i zmysłowości obrazu przejawiającej się w jego plastycznej strukturze.
Biogram artysty
Prof. Tomasz Zawadzki (ur. 1956), mieszka i pracuje w Lublinie, Warszawie, Rzeczycy k. Kazimierza Dolnego. Artysta wizualny, zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, formami przestrzennymi. Profesor zwyczajny związany z Wydziałem Artystycznym UMCS w Lublinie. W latach 1976 – 1981 studiował w PWSSP (obecnie ASP im. E. Gepperta) we Wrocławiu. Współzałożyciel grupy Obrraz.
Zorganizował blisko 50 wystaw indywidualnych oraz uczestniczył w ponad 250 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach instytucjonalnych m.in.: Muzeum Narodowe w Lublinie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie – Kolekcja Sztuki Współczesnej Galeria 72, Museum Modern Art w Hünfeld, Gutenberg Museum w Mainz, Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki (Galeria Extravagance) w Sosnowcu, Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych [Katalog Entropii Sztuki 2011-2016], Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Galeria Studio w Warszawie, Galeria Labirynt w Lublinie, Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku, Kolekcja Sammlung Pastula.
https://culture.pl/pl/tworca/tomasz-zawadzki
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomasz_Zawadzki_(malarz)
https://www.umcs.pl/pl/addres-book-employee,3172,pl.html