Józef Męcina Krzesz (1860-1934), Mężczyzna we wnętrzu, 1922, olej, dykta, 64×42 cm (w ramie), MKD/191/MZJ Dwór z Moniak w swym wnętrzu kryje wiele intrygujących i interesujących eksponatów. W każdym z pomieszczeń dworskich kryją się obiekty słabo znane, a którym warto poświęcić więcej uwagi.
Jednym z nich jest obraz, znajdujący się w salonie Dworu z Moniak- Mężczyzna we wnętrzu autorstwa Józefa Męciny-Krzesza. Przedstawia on młodego mężczyznę opartego o sekretarzyk. , ubranego w zielone spodnie, oficerki, czarną marynarkę i białą koszulę a pod szyją zawiązany prążkowany krawat. Przedstawiony mężczyzna jest w młodym wieku, z lekkim wąsikiem, z gładką fryzurą z przedziałkiem. Owal twarzy mężczyzny dopełniają nieco odstające uszy. Patrzy wprost na widza, grając na trzymanej w dłoniach mandolinie. Przy jego prawej nodze siedzi myśliwski, biało-brązowy wyżeł niemiecki długowłosy, patrzący na grającego pana. O myśliwskiej pasji modela świadczy też stojąca na krześle po jego prawej stronie strzelba i wisząca obok torba myśliwska. Całość kompozycji spina wnętrze pokoju, z wiszącymi na ścianach obrazami. Postać młodzieńca w lekkim przysiadzie, opiera się o sekretarzyk, na którego blacie widać książki i kałamarz z piórem, natomiast na przyborniku sekretarzyka widoczny lichtarz ze świecą i latarenka na świecę. Obok mężczyzny po jego prawej stronie widoczne krzesło z leżącym na nim ciemnym płaszczem i strzelbą. W lewym dolnym rogu obrazu widoczna sygnatura artysty J. Męcina –Krzesz 1922. Obraz niezwykle interesujący i znakomicie wpisujący się w stylistykę wnętrza dworskiego.
Warto również przybliżyć nieco postać artysty, będącego autorem tego obrazu. Józef Męcina-Krzesz urodził się w 1860 r., w Krakowie. W latach 1877-84 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie od 1882 r., był uczniem Jana Matejki. Dwa lata później za obraz Bitwa pod Orszą otrzymał stypendium na dalsze studia w Paryżu. Tam podjął studia w pracowni Jeana Paula Laurensa. W Paryżu nawiązał liczne kontakty z artystami francuskimi oraz wystawiał na oficjalnych Salonach. Odbył wiele podróży do Włoch, Anglii, Prus. Później mieszkał w Krakowie, Pradze i w Poznaniu, gdzie zmarł w 1934 r. Swoje prace wystawiał m.in. w Paryżu, Berlinie, Petersburgu, Budapeszcie a tematem jego twórczości były głównie portrety.